donderdag 7 juli 2016

Ga je op reis? Maak een reisdagboek

Als scrapper weet ik dat je achter kunt raken met het verwerken van al je vakantiefoto's. Ik heb nog heel wat vakanties te verwerken. Daarom heb ik vorig jaar iets bedacht. Ik heb voor vertrek een reisdagboek gemaakt.
Ik heb hiervoor een Sn@p album genomen. Deze heeft een compact formaat waar je toch genoeg in kwijt kunt. In het roze album dat ik heb gekozen zitten standaard al een aantal pagina's en pocket sheets.
Ik heb alles van te voren voorbereid. Ik heb pagina's gemaakt waar voldoende ruimte was om kleine fotootjes te plakken en om te journallen (= iets schrijven over wat je hebt meegemaakt). En om bijvoorbeeld entree kaartjes, kaartjes van de omgeving of andere leuke plaatjes (die ik uit plaatselijke folders knipte) erbij te kunnen plakken.
Ik heb kant-en-klaar kaartjes van 3x4inch en 4x6inch gebruikt in de Sn@p Pocket Protectors. Dit zijn mapjes met verschillende indelingen.
Uiteraard heb ik alles afgestemd op hetgeen we gingen doen tijdens de vakantie. Ik wist bijvoorbeeld dat we gingen wandelen in Oostenrijk. Een aantal pagina's waren daarom groen en voorzien van bomen en vogel stansjes. En andere pagina's waren weer geel en blauw voor de foto's van het strand in Italië.
Ik gebruikte journal stempels en stansen en plakte deze alvast op de verschillende pagina's. Kleine stansjes, zoals bloemetjes, zonnetjes, vlinders, etc. heb ik van te voren uitgestanst en los in een zakje meegenomen. Deze heb ik, nadat ik de dag had beschreven in mijn reisdagboek, er ter plekke bij geplakt.
Zo zat ik aan het einde van de vakantiedag heerlijk te schrijven en te plakken op onze hotelkamer.
Veel scrapspulletjes heb ik verder niet meegenomen. Een pen en/of marker om mee te schrijven. Een plakapparaatje (bijvoorbeeld de E-Z Runner), lijmpen (bijvoorbeeld 2-way glue), glue dots, ronde hoek pons, schaar, stempels (bijvoorbeeld een roller date stamp en de Waffle weather stempelset of Project NL stempels), Project NL enamel stickertjes en zwarte inkt.

Wat het extra leuk maakt, is een fotoprintertje (bijv. Canon Selphy) meenemen op vakantie. Je kunt met een fotobewerkingsapp op je telefoon 4 foto's op 1 fotovel zetten van 10x15cm en dat maakt het meteen af.
Het is helemaal superleuk omdat als je weer thuis bent je reisdagboek helemaal af is en je het meteen aan je familie kunt laten zien.

Natuurlijk betekent dit reisdagboek niet dat ik deze reis niet ook op de traditionele manier ga scrappen. Maar het helpt mij zeker om na een tijdje de leidraad van de vakantie vanzelf weer op te pakken tijdens het scrappen. Data, uitjes, het weer alles staat genoteerd en helpen mij om een mooi scrapalbum te maken.

Waarom is een reisdagboek zo leuk?
Beleef je reis 3 keer. Zien, schrijven en kijk er later nog eens in terug.
Knippen, plakken, stempelen en schrijven. Maak van je reis een kunstwerk. 

2 opmerkingen:

Tjinta zei

Het boekje was SUPER leuk geworden!! Complimenten hoor. Geweldig leuk idee!

Lieve groet,
Tjint@

Dora zei

Ziet er goed uit!
Mooi!